دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

امیر تاجیک: چهارمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت در حالی طی روزهای آغازین هفته جاری در محل اجلاس سران برگزار شد که هدف اصلی از برگزاری این نشست نزدیک کردن دیدگاه‌های مذاهب مختلف اسلامی بود.

محمد یزبک، از اعضای ارشد حزب‌‌الله است که از او به عنوان سومین مقام در سلسله مراتب و رهبری این گروه یاد می‌شود.

او در حالی به تهران سفر کرده که لبنان در آستانه فرا رسیدن زمان انتخابات رئیس جمهوری جدید درگیر مباحثات داخلی پیرامون نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری است.

حزب‌الله تأکید دارد از  ریاست جمهوری  کسی حمایت می‌کند که خواستار ایجاد همگرایی بین گروه‌های لبنانی باشد. در نقطه مقابل هواداران فوادسینیوره، نخست وزیر که به گروه‌های  14 مارس شهرت یافته‌اند، بر گزینه خود برای احراز ریاست جمهوری پای می‌فشردند.

  • حزب‌الله چه تمهیداتی برای خروج از بحران سیاسی کنونی در لبنان اندیشیده است؟

حزب‌الله لبنان  خواستار وحدت ملی و استقلال حقیقی در لبنان است و در این راستا از کلیه اقدامات برای رسیدن به این هدف حمایت کرده و برای رسیدن به حل مشکل لبنان تلاش می‌کند.

در حال حاضر تلاش‌هایی از سوی ایران و عربستان و اعراب و دیگران برای خروج از بحران انجام می‌گیرد و ما  از کلیه اقدامات در این راستا حمایت می‌کنیم.

ما هم‌اکنون منتظر روزهای آینده‌ای هستیم که در آن دولت وحدت ملی تشکیل شود و فضا را برای انتخاب ریاست‌جمهوری آماده سازد. اگر این کار انجام شد، خوب است و اگر انجام نشد، طبیعتاً حزب‌الله  برنامه‌های خاص خود را دارد.

  • اخیراً سلیمان، فرمانده ارتش لبنان اظهار تمایل کرده  نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. فکر می‌کنید نامزدی وی با اقبال عمومی مواجه شود؟

بحث اقبال  و حمایت لبنانی‌ها از او نیست چرا که انتخاب ریاست جمهوری از طریق مجلس صورت می‌گیرد و طبیعی است هیچ کس  نمی‌تواند ریاست جمهوری را به دست آورد مگر با توافق گروه‌های لبنانی که البته این تفاهم باید با موافقت اکثریت صورت گیرد.

هم‌اکنون گزینه‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که می‌گویند ممکن است فلان شخص رئیس‌جمهور شود اما حزب‌الله از نامزدی میشل عون حمایت می‌کند، البته اگر ایشان حاضر به حضور  در انتخابات شود.

  • سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود از خاورمیانه جدیدی سخن گفت که ممکن است در صورت حمله اسرائیل به لبنان شکل گیرد. ابعاد این خاورمیانه چیست؟

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیرش خواست پیامی را برای جهانیان بفرستد و آن این که مقاومت و حزب‌الله نه خواهان جنگ است و نه به آن راضی است اما اگر دشمن اسرائیلی بخواهد دشمنی و کینه‌توزی‌اش را ضد لبنان ادامه دهد و جنگ دیگری را آغاز کند، حزب‌الله حق طبیعی خود می‌داند که از خود و کشورش نیز دفاع کند.

همچنین در صورت بروز جنگ اتفاقاتی خواهد افتاد که قبلاً نیفتاده است. نصرالله نیز تأکید کرد امکان دارد دشمن و تحلیلگران بگویند این اتفاق فقط یک جنگ روانی است. بله این یک جنگ روانی است اما یک جنگ روانی واقعی.

  • سید نعیم قاسم، قائم مقام حزب‌الله گفته اسرائیل تا مدت‌ها حمله‌ای ضد حزب‌الله نخواهد داشت. نظر شما چیست؟

البته این فقط یک تحلیل است و دشمن اسرائیلی از پایان جنگ تاکنون ضربه‌ها و پیامدهای شکست در جنگ را عیناً دیده است. ایشان در تحلیلشان هجوم اسرائیل را دور از ذهن دانسته چرا که پیامدهای این جنگ برای اسرائیل بسیار سنگین بوده، خصوصاً این که اسرائیل هم اکنون به قدرت حزب‌الله بیش از پیش آگاه است و شناخت دارد.

  • سؤال آخر این که فکر می‌کنید عدم حمایت کشورهای عربی از حزب‌الله در جنگ 33 روزه به خاطر پیشینه شیعی حزب‌الله بود؟

ما مردم و افکار ملت‌های عربی را از عملکرد دولت‌هایشان جدا می‌دانیم و بین این دو فرق قائل هستیم. اکثر دولت‌های عربی محکوم به پیروی و حمایت از طرح‌های آمریکایی و غربی هستند، حق خروج و تمرد از آن را ندارند و مجبورند برای حفظ خود به دولت‌های غربی متوسل شوند، چرا که پایگاه مردمی ندارند.

آنها نه تنها پشتیبان حزب‌الله و مقاومت نبودند بلکه در اصل ضد مقاومت و در جنگ با مقاومت بودند اما مردم در کشورهای عربی این‌گونه نبودند و از حزب‌الله حمایت کردند. اینها بحث شیعه سنی نبود و فقط موضع دولت‌های عربی در قبال حزب‌الله بود.

کد خبر 29400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز